czwartek, 14 listopada 2013

Robert Crais - "Pierwsza zasada"

źródło
TYTUŁ: Pierwsza zasada
AUTOR: R. Crais
WYDAWNICTWO: Świat Książki
DATA WYDANIA: 2011
STRON: 288


Książka "Pierwsza zasada" trafiła na moją półkę około lutego tego roku, za sprawą wyprzedaży w Weltbild. Co prawda nie znałam autora, ale spodobał mi się opis książki, czy to był udany zakup - zobaczymy.

Robert Crais to autor powieści sensacyjnych i kryminalnych. Pisał scenariusze do seriali i filmów telewizyjnych min: "Policjanci z Miami" i "Strefa mroku". Od 1980 roku Crais porzucił pisanie scenariuszy i zajął się pisaniem powieści. W 2005 roku na podstawie jego powieści "Osaczony" został nakręcony film z Brucem Willisem, pod tym samym tytułem.

"Złodziej musi wyrzec się matki, ojca, braci i sióstr.
Nie może mieć rodziny, ani żony, ani dzieci.
To my jesteśmy jego rodziną"
Pierwsza zasada kodeksu gangów złodziei.
Złamanie jej grozi śmiercią. [1]

Frank Meyer - były najemnik, porzucił wojaczkę dla żony i dzieci - dla rodziny, teraz jest biznesmenem. Pewnego dnia wraz z żoną i dwójką swoich dzieci, gdy  po kolacji sprzątali - do domu wpadło czterech uzbrojonych bandytów - czegoś szukali, zabili Franka oraz całą jego rodzinę, nawet nianię dzieci, wyglądało to jak egzekucja. Czego szukali? Dlaczego cała rodzina została zamordowana?

Joe Pike były dowódca Franka dowiaduje się o jego śmierci od policjantów, wypytują o niego, rzucają podejrzenia że Frank z rodziną zginą bo wplątał się w nielegalne interesy - sugerują się tym że był to kolejny napad przez tą samą bandę a wszyscy poprzedni zamordowani robili różne nieczyste interesy. Joe nie wierzy, uważa że Frank był czysty. Z masakry przeżyła niania, ale jej stan jest ciężki - Joe chce od niej się coś dowiedzieć - niestety niania umiera, Joe poznaje jej siostrę Rinę - Serbkę. Okazuje się że u Franka w domu niania miała dziecko swojej siostry Riny, ale dziecka nie odnaleziono. Gdzie jest dziecko? Wraz z przyjacielem Elvisem Colem podejmuje własne dochodzenie by odnaleźć zabójców Franka i udowodnić że był on czysty, dołączają do niego byli współpracownicy, a śledztwo prowadzi ich wprost do serbskiej mafii, do której to łączniczką zostaje Rina - matka dziecka i żona szefa mafii. Co z tym wszystkim ma wspólnego niania? Czy Frank był czysty? Co stało się z dzieckiem? Czy na pewno Rina jest matką dziecka i żoną, przecież serbska mafia ma swoje zasady. Czy Joe pomści śmierć przyjaciela?

Mogę potwierdzić że zakup w ciemno był udany i moje pierwsze spotkanie z autorem uważam również za udane. Książka swoją szybką akcją wciągnęła mnie już od pierwszych kartek, napięcie przez cały czas nie spadało, niespodziewane zwroty akcji, samo zakończenie trochę mnie zaskoczyło. Język prosty dzięki czemu szybko się czytało, bohaterowie maja swoje zasady i się ich trzymają, może i zbyt pewni siebie, ale w końcu idą na wojnę z mafią musza być dobrzy. Polecam książkę wszystkim miłośnikom kryminałów, warto po nią sięgnąć, mam nadzieję że nie było to moje ostatnie spotkanie z autorem.

[1] Robert Crais "Pierwsza zasada", Świat Książki, wyd. 2011 - okładka książki

Moja ocena: 5/6

Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:
"Trójka E-Pik" (książka z liczbą w tytule)

8 komentarzy:

  1. Uwielbiam szybką akcję. Jestem chyba uzależniona od literackiej adrenaliny, dlatego z przyjemnością skuszę się na powyższą książkę skoro jest taka świetna/

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja nie widziałam wtedy tej książki, a szkoda. Lubię takie kryminały:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaciekawiłaś mnie :D To może być książka, która przypadnie mi do gustu :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Czasami takie zakupy w ciemno się udają. Rozejrzę się za nią.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa, ale na swoją listę chyba nie dam rady już nic wcisnąć :(.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ksiązka czeka u mnie na półce na przeczytanie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Autora nie znam, ale w moim klimacie, zatem się rozejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Autora nie znam, ale widzę, że książka ma wszystko czego potrzebują miłośnicy sensacji. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli mnie odwiedziłeś/aś, będzie mi miło jeżeli pozostawisz ślad w postaci komentarza. Komentarze wulgarne i anonimowe, będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...